Technologia coraz bardziej wchodzi w życie całego społeczeństwa – zarówno do sfery prywatnej, jak i biznesowej. Widać to po samych przedsiębiorcach, których świadomość rośnie z każdym miesiącem i pragną nie tylko nadążać za trendami na rynku, ale również wykorzystywać technologię do stworzenia przewagi konkurencyjnej. Niestety rozwój szeroko pojętej technologii ma również swoje minusy. Staje się ona coraz bardziej rozdrobniona i potrzeba coraz większej liczby specjalistów, aby być w stanie pokryć większość potrzebnych specjalizacji. W efekcie często właściciel firmy byłby zmuszony do zatrudnienia całego działu IT, który zaspokoi wszystkie potrzeby przedsiębiorstwa. Na całe szczęście istnieje wiele podmiotów świadczących outsourcing IT, dzięki czemu można delegować odpowiedzialność za firmową sieć, pocztę czy backupy do innej firmy. Jakie to niesie ze sobą korzyści?

Wszystko w jednym miejscu

Wyobraźmy sobie sytuację, w której jest firma zajmująca się szeroko pojętym e-commerce. Planuje otworzyć sklep internetowy, zintegrować z bramkami płatności, automatyzować oczywiście proces wystawiania faktur, załatwić sprawę wystawiania listów przewozowych. Do tego oczywiście potrzebuje kilku skrzynek e-mail, w tym dla swoich handlowców oraz zbiorcze aliasy typu sklep, zamówienia czy reklamacje. Rzecz jasna warto zadbać o kopie bezpieczeństwa oraz jakiś system CRM do zarządzania klientami, jak również relacjami z nimi. To jedynie wierzchołek góry lodowej, która może mieć jednak kilka różnych wielkości, w zależności od zasięgu, na jaki firma chce się porwać.

Ogromna korporacja z pewnością zatrudniłaby sztab fachowców i po prostu otworzyła swój własny dział IT. Jednak dla małych i średnich przedsiębiorstw może to być wydatek ponad możliwości i potrzeby – zakres pracy wydaje się duży, jednak tak naprawdę jest to często sytuacja patowa. Dużo specjalizacji, których jeden zatrudniony informatyk za nic w świecie nie będzie w stanie pokryć, natomiast dla całego działu jest za mało pracy, by wypełnić wszystkie etaty. Teoretycznie można spróbować znaleźć firmę, która wdraża CRM, pocztę skonfigurować wykorzystując usługę Gmail, a reszta jakoś pójdzie. Jednak o wiele prościej i łatwiej jest zlecić opiekę nad całym technologicznym wycinkiem tego tortu firmie zewnętrznej, specjalizującej się w outsourcingu IT. Dzięki temu za wszystko odpowiada jeden podmiot i można prowadzić rozmowę oraz rozliczać się tylko z jedną firmą. To ogromne ułatwienie.

Outsourcing IT to prosty koszt

Kiedy zatrudniamy pracownika (bez względu na jego stanowisko), łączy się to z wieloma obowiązkami oraz formalnościami. Przede wszystkim musimy wypłacić mu pensję, odprowadzić składki na ZUS, zaliczki na podatek dochodowy, dbać o sprawy kadrowe. Do tego trzeba pamiętać, że należy mu się urlop (jak każdemu człowiekowi), choroby również chodzą po ludziach. Ciężko więc jednoznacznie wyliczyć zarówno wartość, jak i potencjalny przychód, który wygenerował. Outsourcing IT jest natomiast bardzo prosty – zaczyna się podpisaniem umowy, w której znajduje się zakres prac i odpowiedzialności, a kończy opłaceniem wystawionej faktury VAT. Nie da się prościej.

Wielu specjalistów na jednej fakturze

Ten punkt niejako łączy się z pierwszym, opisywanym tutaj przypadkiem. Człowiek-scyzoryk tak naprawdę nie istnieje w żadnej branży, a już zwłaszcza w dziedzinie z tak ogromną granulacją specjalizacji. Nie można być jednocześnie specjalistą w sieciach oraz genialnym programistą. Wielu administratorów systemów zaczynało swoją przygodę od pierwszej linii wsparcia, gdzie mieli do czynienia zarówno z prostymi zadaniami w systemach operacyjnych, jak i pracą ze sprzętem komputerowym. W przypadku bardziej skomplikowanych potrzeb oraz zaawansowanych architektur potrzebna jednak będzie pomoc wielu specjalistów, którzy współpracując ze sobą, będą w stanie sprostać oczekiwaniom.

Outsourcing IT umożliwia skorzystanie z całej gamy specjalistów i połączenia ich sił w ramach jednej umowy z firmą świadczącą takie usługi. Nie trzeba się też martwić o to, czy któryś z ekspertów oddelegowanych do danej pracy zachoruje lub pójdzie na urlop, ponieważ firma wówczas w jego miejsce deleguje zastępcę o podobnym zakresie kompetencji. Najważniejsze jest jednak to, że niezależnie od potrzeb, wszystko może zostać załatwione jedną umową oraz jedną fakturą. Upraszcza to niesamowicie formalności i pozwala skupić się na prowadzeniu biznesu.

Jak widać powodów, które przemawiają za skorzystaniem z outsourcingu IT, jest wiele, a w zależności od potrzeb mogą się pojawić kolejne, specyficzne dla danego przypadku zalety tej formy rozwiązywania problemów ze współczesną technologią. Prostota w działaniu, zmniejszenie formalności do minimum oraz dostęp do szerokiej gamy specjalistów to jednak jedne z najważniejszych powodów, dla których warto się rozejrzeć w tym sektorze IT i sprawdzić, czy nie mamy problemu, który może zostać rozwiązany przez jego oddelegowanie do innej firmy.

Zastanawiasz się nad outsourcingiem związanym z zarządzaniem oraz rozwijaniem strony na WordPressie? Zapoznaj się z naszą ofertą outsourcingu wordpress

Kategorie: Outsourcing IT

Adrian Waśko

Webdeveloper, pracujący głównie w CMS WordPress. W wolnych chwilach tworzy projekty web of things.