Chcesz stronę internetową wpisujesz w Google „Zlecę wykonanie strony internetowej” – znajdujesz naszą stronę. Świetnie! Znamy się na tworzeniu stron internetowych, sklepów, zakładamy domeny, hosting, konta pocztowe, a to wszystko w przystępnych cenach!

Niezależnie, czy strona jest tworzona przez agencję, czy samemu, jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać!

Domena i hosting

Są nieodłączne dla każdej strony internetowej. Hosting — jest to miejsce, gdzie przechowywana jest strona. Coś w rodzaju wirtualnego garażu. Domena – można porównać do adresu, nie zawiera co prawda kodu pocztowego, ulicy i nazwy miejscowości, ale podobnie sprawia, że wszyscy potrafią znaleźć to miejsce. Domena składa się z nazwy oraz rozszerzenia (np. .pl, .com) dla domeny Google.com nazwą jest Google, a rozszerzeniem .com. Nazwa może być dowolna (litery, cyfry, niektóre znaki specjalne), zaś rozszerzenia są z góry narzucone.

Dlaczego warto założyć hosting oraz domenę samodzielnie?

Po pierwsze — bezpieczeństwo. Tu nie tylko chodzi o to, żeby nikt nie wszedł na Twoje konto i nie ukradł zawartości Twojej strony. Tutaj pojawia się większy, a przynajmniej częstszy, problem! Agencje, freelancerzy mają dziwną tendencję to pojawiania się jak grzyby po deszczu, a następnie znikania gdy się kończy sezon. Problem jest na tyle duży, że jeżeli taki usługodawca zrobił Ci stronę, za niezwykle promocyjną cenę (hosting i domena GRATIS!) wysłał jedynie dane do panelu zarządzania CMS. Początkowo wygląda wszystko dobrze, ale jeżeli potrzebujesz zmiany na stronie, specjalista się nie odzywa, a Ty masz dostęp tylko do panelu zarządzania… i jest problem. W najgorszym przypadku kończy się zakodowaniem strony od nowa. Z tego też powodu warto wcześniej zadbać o te dwie rzeczy wcześniej.

Jeżeli jednak chcesz zlecić wykonanie strony www i nie zaprzątać sobie głowy wyborem hostingu i domeny, poproś, aby domena oraz hosting figurowały na Twoje dane.

Ile kosztuje domena i hosting na start?

Ceny hostingu zaczynają się od 50 zł / rok, prawdopodobnie potrzebujesz najniższy pakiet, ważne jest tylko, aby hosting posiadał dostęp do SSH, najnowszą wersję PHP (w tej chwili jest to wersja 7.2) oraz warto zwrócić uwagę czy w ofercie jest darmowy certyfikat SSL (Let’s Encrypt), co pozwoli dodatkowo obniżyć koszty utrzymania.

Domenę można dostać nawet za darmo! Jednak tu jest poważny haczyk! Ceny dotyczą pierwszego roku, później jest już gorzej. Usługodawca który rozdawał domeny za darmo, w drugim roku zażąda od nas prawdopodobnie sporej sumy. Dlatego wybierając rejestratora domeny, wybierz nie tego, który oferuje najtańszy pierwszy rok, a drugi i kolejne. O ile nie potrzebujesz domeny tylko na rok, na dłuższą metę tak będzie taniej! Przedłużenie domeny .pl to koszt około 50 zł / rok.

Treści na stronie www – content is king!

Podobnie jak było z hostingiem i domeną, o materiały na stronę możemy zadbać wcześniej. Potrzebne są z pewnością treści takie jak informacje o firmie, oferta, referencje, realizacje. Bardzo często, gdy tworzona jest pierwsza strona, wydaje się, że takie teksty napisać jest łatwo i szybko — wystarczy parę zdań! Nie do końca. Wyszukiwarka Google, która tak naprawdę kieruje klientów na naszą stronę, wymaga wyczerpujących, wartościowych treści. Chcesz przyciągnąć więcej klientów na swoją stronę? Stwórz atrakcyjne treści!

Jak wybrać firmę dla której można zlecić wykonanie strony?

Allegro, OLX początek poszukiwań

Na portalach ogłoszeniowych ceny za stworzenie strony internetowej zaczynają się od 150 zł. Czy za taką kwotę można zrobić dobrą stronę? Z doświadczenia odpowiedziałbym: nie… Jednak może są magicy na rynku, którzy za 200 zł robią cuda… Dlaczego byłbym sceptyczny? Zgłasza się do nas bardzo wielu klientów, którzy już swoją stronę posiadają, tańszą, droższą, ale przede wszystkim — nie skończoną! Przy poprawianiu takiej strony pojawiają się cały czas nowe problemy, co w sumie daje efekt taki, że taniej i szybciej byłoby zrobić stronę od nowa.

Gdzie warto szukać osób które się zajmują tworzeniem stron?

Ciekawym rozwiązaniem są portale jak Useme lub WP Zlecenia, gdzie można umieścić zapytanie i z pewnością wielu specjalistów wyśle swoje wyceny. Jednak jak zweryfikować czy specjalista jest warty współpracy? Sprawdź portfolio! Zobacz czy wśród wysłanych realizacji są takie, które faktycznie działają i czy ich estetyka przypada Ci do gustu. Sprawdź opinie na mapach Google i fanpage Facebook. Sprawdź też daty, jak długo ktoś jest w branży… Im dłużej tym lepiej, dzięki temu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że wykonawca rozpłynie się w powietrzu przed oddaniem Twojej strony lub gdy w razie problemów ze stroną, aby móc się do nich odezwać.

Co dalej? Daj się znaleźć czyli SEO, AdWords i portale ogłoszeniowe

Same posiadanie strony internetowej nie sprawi, że klienci zaczną się ustawiać w kolejce po Twoje towary lub usługi. Potrzebujesz reklamy! Pierwszym krokiem są portale ogłoszeniowe Oferia, Oferteo, Fixly. Potem Google Ads czyli reklama w wyszukiwarce Google i SEO, które sprawi że w wynikach organicznych będziesz wyżej. Ale to już dłuższa historia, na oddzielny wpis…